marți, 1 aprilie 2014

Mobila din casa noastră încotro se indreaptă ?

Less is more” afirma Ludwig Mies van der Rohe un arhitect a miscării Bauhaus (1919-1933). Plecând de la ideea asta am descoperit un catalog de prezentare de mobilă cu data de 1938, foarte ok, mi-ar face placere sa mai arate așa unele prezentari de mobilă. Fără reclame cât pagina, simplu și la obiect.
De  multe ori găsim  în cutiile poștale zeci de reclame care ne arată că fructele de sezon s-au ieftinit sau s-a mai facut un corp de mobilier extrem de ieftin,  extrem  de simplu si de multe ori inutil. După o utilizare de 1-2 ani ajunge să fie schimbat iar în cațiva ani de multe ori corpul ajunge sa coste cât un model de top care  te face sa zâmbești cand îl vezi și în cazurile fericite vei utiliza obiectul zeci de ani.


Astfel am ajuns sa compar pliante de acuma cu niște schițe și planse de acum mai bine de 70 de ani.  În ultra viteza noastră unde toata lumea doreste produsul în momentul asta fară a fi interesat de ce arata asa, daca se putea mai bine, este important ca este ieftin. 
Toate lucrurile astea îmi aduc aminte de mobila bunicilor, care părea sa aibă cele mai ciudate forme, zone curbe care păreau imposibil de realizat. Așa am început să intreb de ce ?” și cum ?”, iar răspunsurile au fost la fel de neașteptate, de la dispozitive care curbeaza lemnul  prin fierbere, la compoziția prin elemente mai mici a unor forme greu de realizat datorită structurii lemnului.


          



Dar din fișele de prezetare am descoperit cum se asimila foarte ușor și foarte sintetizat atât istoria cât și partea tehnologică și vizuală a unui produs. Asta îmi explică de ce școala era mult mai eficientă mai demult cu toate că nivelul de cunoaștere și informație este acum mult mai accesibilă. 




În concluzie ce s-a întâmplat în ultimii 100 de ani, am devenit tot mai puțin interesați  de ceea ce se întamplă in jurul nostru, indiferenți cum funcționează simplele lucruri care ne inconjoară. Unde ne îndreptăm cu o așa gândire, cum tot în cadrul Bauhaus se afirma și „God is in the details”, detalii care au devenit absolut sublime încât au dispărut odată cu apariția meșterului multilateral dezvoltat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu